Sinds 1998 is Pastor Richard Schreurs bezig met het schrijven en publiceren van zijn preken op het Internet. Deze grote inspanning heeft ertoe geleid dat we nu een fantastische hoeveelheid van meer dan 650 preken online kunnen presenteren. U kunt deze preken vanzelfsprekend gebruiken als inspiratie voor uw eigen overwegingen. We stellen het echter erg op prijs als u dan ook uw bronnen wilt vermelden (www.lidwina.nl) zodat meer mensen het prekenarchief hier online komen bezoeken.
Voor wat hoort wat meer . . .
[ vorige | lijst | volgende ]
Auteur: H. van de Laar
25ste zondag door A jaar
Jes.55, 6-9 en Mt. 20, 1-16A Een moeilijk geval als je kind of kleinkind tussen de middag komt eten en vertelt dat hij op school een flinke klap heeft gehad. Ik weet niet hoe het U vergaat, maar ik heb de neiging om dan enorm boos te worden. Met liefde zou ik die medeleerling even willen toespreken.
Maar ze moeten het natuurlijk zelf oplossen. Mag je dan zeggen: als ze het nog een keer doen dan sla je maar gerust terug. Of blijven we zuiver en zeggen: Ga maar gauw naar de leerkracht die aan het surveilleren is. Loop maar gauw een andere kant op….? Moeilijk vind ik het, want natuurlijk wil je niet kwaad met kwaad vergelden. Politiek in het klein.
Amerika nog steeds aangeslagen door 11 september vorig jaar. Er klinkt nog steeds harde taal en het dreigt te helpen. Sadam Hussein laat inspecteurs toe. Strategie of spel. In de krant zag ik in een spotprent Hussein een rode loper uitleggen met daaronder een flink aantal bommen verstopt. Spel en tegenspel. Wat moet je doen: aanvallen die handel en wegvagen dat regime of keren we ook de andere wang toe. Nemen we een eerste stap tot verzoening. Verharden of verzachten.
Voor wat hoort wat, boter bij de vis, zoals je doet, zo word je gedaan Het zijn allemaal ervaringsuitspraken. Het zijn spreekwoorden geworden omdat het door de tijd heen zo blijkt te zijn en niet anders. Maar wat is het mooi als het anders gaat: als een stukadoor na al zijn arbeid behalve de muren netjes heeft gerepareerd ook zijn troep keurig heeft opgeruimd, de vloer geveegd en de vieze spetters van de ramen heeft afgedaan, dan sta je te kijken van ja maar dat had niet gehoeven. Bijzonder omdat hij net wat meer deed dan je met elkaar had afgesproken . Of de juf op school, die naar aanleiding van de goede ontwikkelingen van je kind even belt, dat het vooruit gegaan is. Ze vertelt het niet alleen als het slecht gaat, maar ook als het de goede richting opgaat. En natuurlijk al die mensen in de verpleging, die net wat meer doen dan bedden opmaken en verzorgen, die echte en oprecht aandacht en tijd hebben voor die mensen die verzorging nodig hebben.
Zulke mensen dragen iets meer in zich. Ze dragen God in zich en ze dragen Hem niet alleen in zich, maar ze dragen Hem ook uit. Jesaja die profeet van lang geleden zegt in de eerste lezing, dat een mens altijd naar God mag terugkeren. Uw gedachten -laat hij God zeggen - zijn nu eenmaal niet mijn gedachten. Mijn wegen niet Uw wegen. Gods wegen zijn anders dan wij mensen denken en soms laten mensen zien dat die wegen niet ver weg liggen, maar heel dichtbij. Ze zijn moeilijk te zien, want ze zijn met gewone menselijke ogen haast niet te onderscheiden,maar toch een koster in de kerk, die is gevraagd om voor de diensten aanwezig te zijn, maar die zijn/haar taak zo serieus neemt dat hij/zij zich verantwoordelijk voelt voor alles in en rond die kerk, die jufrouw met oog voor het goede in je kind, die verpleger met extra zorg, de stukadoor met oog voor het detail. Ze zijn te zien ze zijn te vinden, maar je moet het willen zien. Je moet open willen staan voor die hemelse momenten. Jezus vult aan wat Jesaja zegt, met zijn parabel over de wijngaard en over die arbeiders die zo verschrikkelijk mopperen over het feit,dat die laatkomers net zoveel krijgen als zij. In ons menselijk kijken hebben ze wellicht gelijk, maar in de hemelse verhoudingen mogen ze het goede van hun Heer zien.
Oog hebben voor het goede in de mens, voor het onverwachte, voor het meer en het zelf ook geven, het zelf ook doen. Dat lijkt een helse opdracht in een wereld die gedicteerd wordt door voor wat hoort wat, maar het is geen helse, het is een hemelse opdracht die we horen.
Misschien kan daarom dat spreekwoord ooit eens vervangen worden door: Voor wat hoort wat meer in de Goddelijke zin van het woord. Dan komt de hemel wel erg dichtbij.
Amen.